kodeks cywilny, kodeks postępowania cywilnego, prawo cywilne, kodeks cywilny tekst jednolity
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 66 (1107) z dnia 18.08.2014

Towar z wyprzedaży również podlega reklamacjom

Okres letnich wyprzedaży dobiegł już właściwie końca. Część z tych mniej lub bardziej okazyjnych zakupów wróci jednak do sprzedawców łącznie z reklamacjami klientów, którzy niezależnie od ewentualnej gwarancji korzystają z dwuletniej odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową. Cena produktu (normalna lub obniżona z uwagi na przecenę) nie ma przy tym żadnego wpływu na przysługujące konsumentom uprawnienia.

Prawa kupujących będących konsumentami z tytułu niezgodności towaru z umową reguluje jeszcze ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (…). Taki stan utrzyma się do 24 grudnia 2014 r. Po tej dacie zastosowanie będzie miała ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827).


Niezgodność

Towar z wyprzedaży również podlega reklamacjom

Można wyróżnić kilka sytuacji, w których należy uznać, że sprzedany towar jest niezgodny z umową, a mianowicie, gdy:

  • nie odpowiada cechom określonym w umowie, przy czym należy tutaj brać pod uwagę okazane kupującemu próbki lub wzory oraz określony przez kupującego cel nabycia i późniejszego przeznaczenia towaru,
     
  • nie odpowiada właściwościom, jakie cechują danego rodzaju towary, lub też nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, 
     
  • nie odpowiada cechom, o których zapewniał sprzedawca lub producent (np. w ulotkach reklamowych), 
     
  • został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność (to samo dotyczy przypadków, gdy nieprawidłowego montażu lub uruchomienia dokonał sam kupujący, lecz stosował się do instrukcji otrzymanej od sprzedawcy).

W przypadku nowych produktów dwuletniego okresu odpowiedzialności sprzedawcy skrócić nie wolno ani przy zawieraniu umowy sprzedaży, ani nawet później do momentu zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową. Jeżeli jednak przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić maksymalnie do jednego roku. W przypadku gdyby reklamowany towar został wymieniony na nowy, wówczas dwuletni termin do stwierdzenia niezgodności towaru z umową będzie biegł na nowo.


Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu.


Niezgodność towaru z umową oceniać należy na chwilę jego wydania kupującemu. Oczywiście może się ona ujawnić później właśnie w ciągu tych 2 lat. Natomiast w sytuacji, gdy przyczyna niezgodności powstała po wydaniu towaru, np. na skutek niezgodnego z instrukcją użytkowania sprzętu, sprzedawca nie ponosi za nią odpowiedzialności.

Wprawdzie odpowiedzialność sprzedawcy trwa przez dwa lata od daty wydania towaru kupującemu, to jednak tylko w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że niezgodność istniała w chwili wydania.


Prawa reklamacyjne

Prawidłowo sformułowana reklamacja powinna zawierać dwa elementy:

1) zawiadomienie o stwierdzonej niezgodności towaru z umową wraz ze wskazaniem, w czym ta niezgodność się przejawia,

2) żądanie konsumenta, np. w postaci nieodpłatnej naprawy towaru.

W interesie sprzedawców jest pamiętać, że w pierwszej kolejności kupujący będący konsumentem może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Dopiero gdy skorzystanie z obu wspomnianych uprawnień (tj. żądania naprawy towaru lub jego wymiany na nowy) nie jest możliwe lub zbyt kosztowne, kupujący może żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Od umowy konsument odstąpić jednak nie może, jeśli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Konsument ma prawo skorzystać z jednego z tych ostatnich uprawnień (do obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy) również wówczas, gdy sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić rzeczy w odpowiednim czasie, a także gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

Istotne jest także to, ile czasu minęło od daty zauważenia wady przez konsumenta do wniesienia reklamacji. Jeśli bowiem więcej niż dwa miesiące, wówczas niezależnie od jej treści sprzedawca może odmówić jej uwzględnienia. Kupujący traci bowiem swoje prawa, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy jednak wysłanie zawiadomienia przed jego upływem. Istotna dla zachowania tego terminu jest więc data nadania pisma w urzędzie pocztowym.


Odpowiedź a rozpatrzenie reklamacji

Sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania klienta w terminie 14 dni od jego otrzymania. W przeciwnym razie reklamacja będzie uznawana z mocy prawa za uzasadnioną. Poprzez ustosunkowanie się należy rozumieć jedynie złożenie przez sprzedawcę oświadczenia odnośnie zasadności roszczenia konsumenta oraz możliwości jego spełnienia. Nie jest to więc równoznaczne z załatwieniem reklamacji, choć w większości przypadków dwa tygodnie powinny w zupełności wystarczyć na jedno i drugie.

Czas, jakim dysponuje sprzedawca na ustosunkowanie się do zgłoszonego przez kupującego żądania naprawy towaru bądź jego wymiany na nowy jest jednak często mylony z terminem na rozpatrzenie reklamacji. Ten ostatni niestety nie został określony precyzyjnie. Mianowicie na sprzedawcę nałożono obowiązek dokonania naprawy lub wymiany w czasie odpowiednim. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. Inaczej należy więc traktować przypadki reklamacji obuwia czy odzieży, a inaczej skomplikowanego sprzętu elektronicznego lub samochodów.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)

www.KodeksCywilny.pl - Umowy cywilnoprawne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.UmowyCywilnoprawne.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Prawnik rodzinny omawia prawo rodzinne, prawo społeczne oraz spadki i darowizny
Charakterystyka i zawieranie umów cywilnych
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.