Gazeta Podatkowa nr 15 (1056) z dnia 20.02.2014
Odstąpienie od umowy na usługę w internecie
Często kupuję różnego rodzaju usługi internetowe. Czy przysługuje mi prawo do anulowania umowy bez podawania przyczyny podobnie jak ma to miejsce w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest jakiś towar konsumpcyjny (np. telewizor, pralka itd.)?
TAK. Kupującemu przysługuje podobne uprawnienie, choć z kilkoma ograniczeniami. Podobnie jak w przypadku zakupu towaru, wspomniane uprawnienie dotyczy jedynie konsumenta, który zawarł umowę na odległość (a więc przede wszystkim przez internet), a drugą stroną takiej transakcji jest przedsiębiorca. Wówczas konsument ma prawo złożyć bez podawania jakiejkolwiek przyczyny stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Prawo odstąpienia może zostać zrealizowane w terminie dziesięciu dni, licząc od dnia zawarcia umowy (w przypadku usług). Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Wynika to z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225 ze zm.).
O powyższym uprawnieniu przedsiębiorca powinien poinformować kupującego najpóźniej w chwili złożenia oferty, a następnie musi to pisemnie potwierdzić (np. zamieścić stosowne oświadczenie). Jeśli tego obowiązku nie wykona, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia jej zawarcia (w przypadku usług). Oczywiście przedsiębiorca może w każdej chwili naprawić swój błąd i pisemnie potwierdzić uprawnienia konsumenckie. Wówczas termin dziesięciodniowy liczony jest od otrzymania przez konsumenta stosownego potwierdzenia.
Kupując usługę w internecie najczęściej chcemy uzyskać ją od razu po dokonaniu płatności (np. po wysłaniu SMS-a czy obciążeniu naszej karty płatnością). Z oczywistych względów w takim przypadku prawo do odstąpienia od umowy nie może przysługiwać, gdy umowa zostanie już wykonana. Dlatego przepis przewiduje, że jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi m.in. w wypadkach świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu przewidzianego do odstąpienia od umowy.
Konsument nie posiada również prawa odstąpienia w odniesieniu do m.in. świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą. Niemniej strony mogą zawsze umówić się inaczej i jeśli taka będzie wola przedsiębiorcy, konsument uzyska uprawnienie o szerszym zakresie.
www.KodeksCywilny.pl - Umowy cywilnoprawne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|