Gazeta Podatkowa nr 4 (941) z dnia 14.01.2013
Gwarancja na towar
Ustaliliśmy z naszym kontrahentem, że udzieli on dwuletniej gwarancji jakości na wykonane prace. Dostarczona nam gwarancja wygląda w ten sposób, że zawiera datę, dane firmy, stwierdzenie, że wystawca udziela dwuletniej gwarancji na prace objęte fakturą (z podaniem jej numeru) i podpis właściciela firmy. Nie ma jednak żadnych szczegółowych postanowień, czego w ramach gwarancji możemy się domagać. Czy taka gwarancja jest ważna?
Do gwarancji udzielanych podmiotom niebędącym konsumentami (np. innym przedsiębiorcom) mają zastosowanie przepisy art. 577-581 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.). Określają one zakres obowiązków gwaranta na wypadek, gdyby w treści gwarancji kwestie te zostały pominięte. Jeśli z treści gwarancji nie wynika nic innego, to gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeśli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, wynosi on jeden rok, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art. 577 § 1 i 2 K.c.). W sytuacji gdy rzecz została w ramach gwarancji naprawiona lub wymieniona, termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia klientowi naprawionej lub wymienionej rzeczy. Gdy z treści udzielonej gwarancji nie wynika nic innego, gwarant pokrywa koszty dostarczenia wadliwej rzeczy do serwisu lub miejsca jej odbioru od klienta. Klient nie ponosi też kosztów dostarczenia mu naprawionej lub wymienionej rzeczy.
Warto pamiętać, że odpowiedzialność z gwarancji jakości jest niezależna od odpowiedzialności z innej podstawy prawnej z rękojmi za wady. To uprawniony decyduje, czy skorzystać z rękojmi, czy z gwarancji.
Inaczej wygląda sprawa z gwarancjami udzielanymi konsumentom, czyli osobom fizycznym, które zawarły umowę w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową. Zasady udzielania takich gwarancji zostały określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty, przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. Powinno ono określać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta. Zatem już z treści gwarancji powinno wynikać, jakie obowiązki ma gwarant. Do gwarancji udzielanej konsumentom nie stosuje się przepisów Kodeksu cywilnego o gwarancji jakości. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg gwarancji.
www.KodeksCywilny.pl - Zobowiązania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumPodatnika.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|