Gazeta Podatkowa nr 16 (1682) z dnia 24.02.2020
Mechanik odpowiada za utratę pojazdu
Prowadzę warsztat samochodowy. W ostatnim czasie przyjąłem do naprawy pojazd po stłuczce. Z uwagi na ilość oraz zaawansowanie prac ustaliłem z jego właścicielem, że ma się zgłosić po odbiór samochodu po dwóch tygodniach. Pojazd został naprawiony, a następnie ustawiony na parkingu przed budynkiem warsztatu, gdzie miał czekać na odbiór przez właściciela. Przed odbiorem pojazd został skradziony. Właściciel żąda ode mnie zapłaty równowartości utraconego samochodu, gdyż prowadzone w sprawie śledztwo nie doprowadziło do wykrycia sprawcy kradzieży. Czy ponoszę odpowiedzialność za kradzież tego pojazdu?
TAK. W przedstawionej sytuacji mechanik zobowiązał się nie tylko do dokonania określonych napraw pojazdu, ale i do jego przechowania, aż do czasu odbioru przez właściciela. Zatem umowa łącząca mechanika z właścicielem samochodu miała charakter umowy mieszanej. W części dotyczącej obowiązku naprawy pojazdu znajdą zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego regulujące umowę o dzieło, natomiast w zakresie przechowania pojazdu - przepisy od art. 835 do art. 845 Kodeksu cywilnego, normujące umowę przechowania. W myśl przywołanego art. 835 K.c., przechowawca (właściciel warsztatu) jest zobligowany do zachowania w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą (samochód) oddaną mu na przechowanie. Warto przy tym zaznaczyć, że jeżeli w pojeździe oddanym do naprawy znajdują się inne wartościowe rzeczy (np. przenośny komputer), odpowiedzialność właściciela warsztatu, co do zasady, obejmuje wyłącznie sam samochód, chyba że strony wyraźnie umówią się inaczej.
Powyższe prowadzi do wniosku, że od przedsiębiorcy prowadzącego warsztat samochodowy, a więc zajmującego się stale i profesjonalnie usługami naprawy pojazdów samochodowych, należy wymagać staranności zarówno w zakresie świadczenia usługi naprawy, jak i przechowania samochodu do czasu jego odbioru.
Odpowiedzialność właściciela warsztatu, jako przechowawcy pojazdu, jest uzależniona od tego, czy wykonywał swoje obowiązki w sposób nienależyty. Ważne jest więc jak przedsiębiorca świadczący usługi naprawy pojazdów zorganizował przechowanie oddanych mu samochodów i czy można mu zarzucić brak szczególnej staranności wymaganej od profesjonalnego przechowawcy. Jeżeli zatem przechowanie samochodów oddanych do naprawy zostało zorganizowane w sposób niezabezpieczający ich przed kradzieżą, czyli np. pozwalający na wejście w posiadanie kluczyków do pojazdu przez osoby trzecie, w sposób niezauważony przez pracowników i wyjechanie tym pojazdem poza teren warsztatu, to należy przyjąć, że właściciel warsztatu będzie ponosił odpowiedzialność względem właściciela pojazdu za jego utratę.
Oddając samochód do naprawy, klient ma prawo oczekiwać w równym stopniu, aby jego pojazd został należycie naprawiony, jak i by mógł go z powrotem odzyskać, a więc, by nie został utracony w wyniku działania osób trzecich.
Przedsiębiorca prowadzący warsztat samochodowy powinien dołożyć takiej samej staranności zarówno przy wykonywaniu naprawy pojazdu, jak i przy jego przechowaniu przez ten czas.
www.KodeksCywilny.pl - Zobowiązania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumPodatnika.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|