kodeks cywilny, kodeks postępowania cywilnego, prawo cywilne, kodeks cywilny tekst jednolity
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 25 (1170) z dnia 26.03.2015

Przedawnienie roszczeń z tytułu reklamacji towaru

We wrześniu 2012 r. jako osoby fizyczne zakupiliśmy z żoną komplet wysokiej jakości drzwi do naszego domu jednorodzinnego. W październiku 2012 r., z powodu znacznego odklejania się okleiny zewnętrznej uznaliśmy, że partia towaru jest wadliwa i wezwaliśmy pisemnie sprzedawcę do wymiany drzwi na nowe. W czerwcu 2013 r. sprzedawca naprawił drzwi poprzez ich ponowne oklejenie. Obecnie ponownie z drzwi schodzi okleina, sprzedawca nie chce jednak uwzględnić reklamacji twierdząc, że nie udzielał dodatkowej gwarancji, a zatem okres jego odpowiedzialności już minął. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

Czytelnik powinien sprawdzić czy faktycznie nie doszło do udzielenia przez producenta rzeczy, bądź sprzedawcę, gwarancji oraz zweryfikować okres jej obowiązywania. Postanowienia gwarancyjne mogą znajdować się w osobnym dokumencie, tzw. książce gwarancyjnej lub np. na fakturze. W przypadku gdy Czytelnikowi nie została udzielona gwarancja lub minął już okres ochrony gwarancyjnej, przysługują mu uprawnienia reklamacyjne tylko w sytuacji, gdy sprzedawca w chwili zawarcia umowy wiedział o niezgodności towaru z umową i nie zwrócił na to uwagi kupującego. Z uwagi na fakt, iż Czytelnik nabył towar przed 25 grudnia 2014 r., odpowiedzialność sprzedawcy należy rozpatrywać na podstawie uchylonej już ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zgodnie z jej przepisami sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Czytelnik żądając wymiany wadliwych drzwi na nowe, zachował zatem termin ustawowy. W przypadku jednak, gdy sprzedawca naprawił wadliwe drzwi w czerwcu 2013 r., upłynął już termin przedawnienia roszczeń kupującego o doprowadzenie towaru do stanu zgodnego z umową. Z art. 10 ust. 1 ustawy wynika bowiem, iż dwuletni termin odpowiedzialności sprzedawcy biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru (a nie jego naprawy). Jeżeli zatem Czytelnik po naprawie drzwi nie zgłaszał dalszych roszczeń, uległy one przedawnieniu na zasadach określonych w art. 10 ust. 2 ustawy. Roszczenia kupującego określone w art. 8 ustawy przedawniają się bowiem z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Przy czym przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w art. 10 ust. 1. Co prawda powiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru z umową przerywa bieg przedawnienia, który biegnie ponownie od momentu wykonania naprawy. Z uwagi jednak na fakt, iż została ona zakończona w czerwcu 2013 r., roczny termin przedawnienia już upłynął.

Zarzut przedawnienia nie jest uwzględniany przez sąd z urzędu, jednak w przypadku jego podniesienia przez sprzedawcę sąd oddali roszczenie i obciąży Czytelnika kosztami procesu. Alternatywą jest skorzystanie z art. 10 ust. 4 ustawy, należałoby jednak wykazać, iż sprzedawca wiedział o niezgodności towaru z umową, a mimo to nie poinformował o niej Czytelnika, co w niniejszej sprawie wydaje się bardzo trudne.

www.KodeksCywilny.pl - Przedawnienie roszczeń:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumPodatnika.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Prawnik rodzinny omawia prawo rodzinne, prawo społeczne oraz spadki i darowizny
Charakterystyka i zawieranie umów cywilnych
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.