Gazeta Podatkowa nr 46 (1087) z dnia 9.06.2014
Jak liczyć termin na reklamację?
Nabyłem towar w sklepie internetowym. Ponieważ był on uszkodzony, złożyłem reklamację, której przedsiębiorca nie uznał. Przekroczył jednak 14-dniowy termin na udzielenie odpowiedzi. Sprzedawca odmawia mi zwrotu gotówki powołując się na regulamin sklepu, z którego wynika, iż termin odpowiedzi na reklamację wynosi 14 dni roboczych. Jak należy liczyć termin sprzedawcy na odpowiedź na reklamację konsumenta?
Stanowisko przedsiębiorcy jest nieprawidłowe, a stosowany przez niego regulamin niezgodny z prawem. Regulacje znajdujące zastosowanie w przypadku wystąpienia niezgodności towaru z umową zawiera ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Przepis ten nie może zostać wyłączony przez treść umowy lub regulaminu, a sankcją za przekroczenie terminu jest uznanie reklamacji.
Co prawda ustawa dotycząca sprzedaży konsumenckiej nie zawiera wytycznych co do sposobu obliczania terminu, zastosowanie znajdą jednak zasady określone w art. 112 Kodeksu cywilnego. Termin oznaczony w tygodniach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu. Bezsprzecznie zatem, 14-dniowy termin na udzielenie odpowiedzi na reklamację należy liczyć np. z uwzględnieniem dni wolnych od pracy, a wszelkie inne rozwiązania są niezgodne z ustawą. Przy czym, zgodnie z art. 115 K.c., jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego. Przekroczenie przez przedsiębiorcę terminu ustawowego skutkuje uznaniem przez niego reklamacji.
Czytelnik powinien więc wezwać sprzedawcę do doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, stosownie do swojego wcześniejszego żądania, tj. przez jego naprawę albo wymianę, powołując się na treść art. 8 ust. 3 ustawy. Jeżeli przedsiębiorca, pomimo upływu terminu odmówi doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, Czytelnik może odstąpić od umowy i żądać zwrotu gotówki. Przy czym ewentualne powoływanie się przez przedsiębiorcę na postanowienie regulaminu sklepowego, zgodnie z którym termin udzielenia odpowiedzi na reklamację wynosi 14 dni roboczych, będzie bezskuteczne, jako niezgodne z ustawą.
"Postanowienie umowne określające czas rozpatrzenia reklamacji na 14 dni roboczych jest sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, a zatem bezwzględnie nieważne". Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2013 r., sygn. akt VI ACa 2/13 |
www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|