Gazeta Podatkowa nr 54 (1616) z dnia 8.07.2019
Ogólne terminy odpowiedzialności z rękojmi
Jestem przedsiębiorcą prowadzącym działalność w branży obuwniczej. Dość często zdarza się, że kupujący zgłaszają się do mnie, żądając wymiany obuwia na nowe po upływie nawet dwóch lat od daty sprzedaży i twierdzą, że wada powstała przed upływem dwóch lat. Czy w takim przypadku mam również obowiązek rozpatrzyć reklamację?
Chociaż Czytelnik ponosi odpowiedzialność za wady sprzedanego towaru na zasadach ustawowych, tj. na podstawie przepisów o rękojmi określonych w Kodeksie cywilnym, to odpowiedzialność ta ograniczona jest czasowo. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, co wynika z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego. Obowiązujące przepisy nie uzależniają zatem odpowiedzialności sprzedawcy od momentu zgłoszenia wady, lecz od jej stwierdzenia przez kupującego, co jest istotne przy rozpatrzeniu reklamacji.
Dwuletni termin odpowiedzialności sprzedawcy liczony jest od dnia wydania rzeczy kupującemu w wyniku zawarcia umowy sprzedaży. Obecna regulacja przepisów o odpowiedzialności z tytułu rękojmi dopuszcza jednak złożenie reklamacji z tytułu rękojmi nawet w sytuacji, gdy upłynął już dwuletni termin od zakupu, jednak pod warunkiem, że wada została stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania towaru (przykład). W sytuacji gdy kupujący zgłasza się do Czytelnika z roszczeniem z tytułu rękojmi, oprócz daty zgłoszenia reklamacji Czytelnik powinien także ustalić datę wykrycia wady, np. poprzez podanie jej przez kupującego w formularzu reklamacyjnym. Jeśli termin wykrycia wady nastąpił przed upływem dwuletniego okresu liczonego od dnia wydania towaru, to Czytelnik, co do zasady, odpowiada za wadę. Ustalenie faktycznego momentu wystąpienia wady może być jednak problematyczne zwłaszcza w przypadku towarów takich jak buty, które po dwóch latach zazwyczaj noszą poważne ślady użytkowania. W przypadku gdy Czytelnik zakwestionuje okoliczność powstania wady przed upływem dwóch lat od wydania towaru, to kupujący zobowiązany będzie do udowodnienia tej okoliczności, jest to jednak możliwe np. poprzez zeznania świadków. Zatem zgłoszenie reklamacji po upływie dwuletniego terminu z rękojmi nie powoduje, iż powinna ona zostać automatycznie odrzucona, ale to kupujący powinien wykazać, iż wada powstała przed upływem dwóch lat od dnia wydania towaru. Warto pamiętać, iż zgodnie z art. 568 § 2 K.c. roszczenia te przedawniają się ostatecznie z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.
Przykład W wyniku zawarcia umowy w sklepie tradycyjnym w dniu 1 czerwca 2017 r. sprzedawca wydał towar kupującemu. Okres odpowiedzialności z rękojmi za wady towaru upływa z dniem 1 czerwca 2019 r. Jeżeli jednak kupujący zgłosi się po tej dacie i wskaże, że wada ujawniła się przed 1 czerwca 2019 r., tj. np. 6 maja 2019 r., to sprzedawca powinien rozpatrzyć reklamację. |
www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|