Gazeta Podatkowa nr 3 (1357) z dnia 9.01.2017
30 dni na odpowiedź na reklamację konsumenta
Nowa ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (ADR), która zacznie obowiązywać 10 stycznia 2017 r., wprowadza zmiany również w kilku innych ustawach. Jedną z nich jest zmiana w ustawie o prawach konsumenta, wprowadzająca nowy art. 7a. Zgodnie z nim, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Jeśli przedsiębiorca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że reklamację uznał.
W obecnie obowiązujących przepisach regulujących ogólne obowiązki sprzedawców i usługodawców nie ma wyraźnie wskazanego obowiązku udzielania w określonym czasie i w określonej formie odpowiedzi na reklamację złożoną przez konsumenta. Taki obowiązek zawierają jedynie niektóre ustawy sektorowe, np. w odniesieniu do branży telekomunikacyjnej czy turystycznej.
Ponadto nowa ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich w przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji nakłada na przedsiębiorców obowiązek poinformowania konsumenta na piśmie lub innym trwałym nośniku o właściwych podmiotach ADR. Przedsiębiorca musi również zadeklarować, czy wyraża zgodę, czy też nie na rozwiązanie sporu przez dany podmiot ADR. Ustawodawca uznał, że nielogiczna byłaby sytuacja, w której pomimo braku prawnego obowiązku udzielenia pisemnej odpowiedzi na reklamację przedsiębiorca i tak miałby obowiązek poinformowania konsumenta na piśmie lub innym trwałym nośniku o właściwych dla niego podmiotach ADR.
Dlatego też zdecydował się wprowadzić do dotychczasowych przepisów obowiązek ustosunkowania się przez przedsiębiorcę do reklamacji konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Odpowiedź powinna być udzielona na papierze lub innym trwałym nośniku informacji. Przy czym ta ogólna zasada będzie mieć zastosowanie w sytuacjach, gdy przepisy szczególne nie regulują inaczej tej kwestii. W przypadku przysługującej konsumentom rękojmi termin na ustosunkowanie się przez sprzedawcę do reklamacji nadal będzie wynosić 14 dni (art. 5615 Kodeksu cywilnego). Termin 30-dniowy będzie miał zastosowanie np. w przypadku reklamowania różnego rodzaju usług.
www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|