Gazeta Podatkowa nr 39 (1289) z dnia 16.05.2016
Jak długo konsument ma prawo korzystać z gwarancji?
Mam sklep z drobną elektroniką. Ostatnio otrzymałem partię elektronicznych zegarków dziecięcych, na które producent udziela gwarancji. Jednakże klienci zgłaszają, że w gwarancji nie określono, na jaki czas jest ona udzielana oraz jakich uprawnień mogą dochodzić. Czy są w tym zakresie jakieś ogólne regulacje?
Gwarancja to niezależny od rękojmi tryb dochodzenia roszczeń przez konsumenta. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim. Dokument gwarancyjny powinien zostać wydany wraz z towarem. Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. Ogólne regulacje, które mają zastosowanie do gwarancji lub które należy stosować, gdy co innego nie wynika z jej treści, określają art. 577-581 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.).
Konsument w ramach gwarancji może dochodzić zwrotu zapłaconej ceny, wymiany rzeczy bądź jej naprawy lub innych usług (to, jakie uprawnienia wynikają z gwarancji określa gwarant w dokumencie gwarancyjnym). W przypadku gwarancji dotyczącej jakości rzeczy sprzedanej w razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant jest zobowiązany do naprawy rzeczy lub do wymiany na nową (wolną od wad), o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.
Czas gwarancji może być kształtowany dowolnie przez gwaranta, tzn. gwarancja może być udzielona na rok, na kilka lat, a nawet dożywotnio. Jeżeli z treści gwarancji nie wynika ten termin, to przyjmuje się, że wynosi on dwa lata, licząc od dnia, w którym rzecz została konsumentowi wydana. Gwarant powinien zrealizować swoje obowiązki w terminie określonym w gwarancji, a jeżeli nie wskazano tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta.
Konsument składający reklamację z tytułu gwarancji jest zobowiązany dostarczyć wadliwy towar na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub miejsca wydania towaru. Jeżeli jednak z okoliczności wynika, że wada powinna zostać usunięta na miejscu, konsument jest zobowiązany udostępnić towar gwarantowi, np. gdy uszkodzeniu uległa zmywarka w zabudowie.
Jeśli w wyniku realizacji roszczeń konsumenta gwarant dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją lub wymienił ją na nową, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia naprawionej rzeczy lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, zasada ta ma zastosowanie odpowiednio do części wymienionej. W innych przypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją konsument nie mógł z niej korzystać.
www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|